‘Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ Zoals
WAZ Ambulante Zorgverlening B.V. deze uitvoert.
In de meldcode huiselijk geweld is vastgelegd dat elke organisatie die werkt met kinderen en volwassenen, moet werken met een meldcode. In de meldcode staat wie wanneer welke stappen zet bij een vermoeden van huiselijk geweld zoals partner, kinder of ouderenmishandeling. De wet is in 2013 ingevoerd en geldt voor de sectoren gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, maatschappelijke ondersteuning, jeugdzorg en justitie.
De meldcode bestaat uit vijf verplichte stappen:
Een onderdeel van de meldcode is de kindcheck die in de rapportage systeem van WAZ Ambulante Zorgverlening terug te vinden is in het intakeverslag. Het doel van de kindcheck is om meer kinderen in beeld te brengen die ernstig risico lopen mishandeld of verwaarloosd te worden. In je contacten met volwassen cliënten ga je na of er kinderen in het gezin zijn en maak je een inschatting over de veiligheid van de kinderen. Bij twijfels over de veiligheid van de kinderen doorloop je de stappen van de meldcode.
Sinds 2016 heeft WAZ Ambulante Zorgverlening een aandacht functionaris/directie huiselijk geweld en kindermishandeling die tot doel heeft om de meldcode breed actueel te houden in de organisatie en medewerkers te informeren hoe te handelen.
Stap 1: De zorg bespreken met de cliënt, de zorg open leggen en het gesprek goed rapporteren dossier. Toestemming cliënt om zorg te melden bij veilig thuis of AMK.
Stap 2: Overleg intern met aandacht functionaris/directie Huiselijk geweld en kindermishandeling/verwaarlozing. Dit ook goed rapporteren dossier.
Stap 3: Evaluatie met cliënt en betrokkenen.
Stap 4: Cliënt blijven ondersteunen en observeren tijdens onderzoek of situatie van het kind verergerd. Bij verergering acuut veilig thuis informeren. (Reden geven waarom de situatie verergerd)
Stap 1: Bespreken met cliënt, in gesprek ontkend deze dat er een probleem is.
Stap 2: Direct melden bij veilig thuis en gelijk informatie geven en de acute situatie goed uitleggen. Dan handelen zoals er geadviseerd wordt door veilig thuis medewerker. Bij acuut gevaar medewerker WAZ Ambulante Zorgverlening, direct de politie inschakelen. Deze uitleg geven, zij nemen de situatie over van medewerker.
Stap 3: Goed rapporteren welke stappen er zijn ondernomen.
Stap 4: Na evalueren met aandacht functionaris/directie van WAZ Ambulante Zorgverlening huiselijk geweld en kindermishandeling.
Standpunt innemen hoe verder met de begeleiding cliënt.
Stap 5: Cliënt informeren en opnieuw afspraken proberen te maken. Begeleiding traject wel voortzetten, wanneer dit niet meer mogelijk is, melden bij opdrachtgever en/of veilig thuis.
Wanneer in sommige gevallen en situaties tijdens de begeleiding een onduidelijk situatie voordoet betreft de kinderen, maar het is niet duidelijk of er huiselijk geweld of kindermishandeling plaats vindt, dan wordt er altijd in een casus vorm/anoniem (betreft cliënt) overleg gepleegd met veilig thuis. Dit is dan een adviesgesprek inzake hoe eventueel te handelen. De aandacht functionaris/directie van WAZ Ambulante Zorgverlening wordt altijd geïnformeerd door de medewerker. Naar aanleiding daarvan komt er een advies/inhoud gesprek met veilig thuis. Word traject 1 opgestart of doorgegaan naar traject 2. Zoals boven beschreven.
Directie WAZ Ambulante Zorgverlening B.V
Document 2018 Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling .
Neem contact op via:
info@wazambulantezorgverlening.nl